onsdag den 31. oktober 2012

Anvendelse af vores produkt

Vi har valgt at lave to billedmapper, den ene er til pædagogerne på stedet, og den anden er til brugeren/brugerne.

Mappen til pædagogerne er en mappe, hvor der er nogle billeder i, bag på billederne vil der stå en lille historie på, som er den man skal prøve at formidle videre selv om brugeren/beboeren ikke har noget verbalt sprog.
Dette er en øvelse til pædagogerne om at få en forståelse for de kommunikations vanskeligheder brugeren har.
Denne øvelse går ud på at man sider to sammen, den ene skal være bruger og den anden pædagog.
Den der fungere som bruger skal vælge et billede og kigge bag på dette og læse historien, som man nu skal formidle til pædagogen.
Den der er pædagog skal nu hjælpe brugeren med at formidle sit budskab samt finde ud af hvad det er brugeren gerne vil formidle, ved evt. at stille spørgsmål.
Når øvelsen er færdig bytter man roller.

Den anden mappe er en mappe som skal hjælpe brugeren med at kommunikere med pædagogen.
Denne mappe skal være fyldt med billeder som alle giver brugeren mulighed for at formidle sit budskab, det kan evt. være billeder af et toilet, tøj, madvarer og lignende.
Dette er en mappe som brugeren og pædagogen skal udarbejde sammen, da brugeren skal være med til at vælge de billeder brugeren mener er relevante for at han/hun kan kommunikere med sine omgivelserne.

Dennne mappe hjælper ikke kun brugeren, men også gammelt samt nyt personale, med at forstå  det brugeren gerne vil formidle.

Vi håber at disse mapper, vil give pædagogerne en forståelse for brugerens vanskeligheder for verbal kommunikation, samt giver brugeren en større mulighed for at udtrykke sig, så det ikke bliver pædagogen der definere brugerens holdning/mening/tanker.
Vi håber at brugere samt pædagoger vil tage godt imod vores produkt, og bruge det i det daglige arbejde med udviklingshæmmede.



2 kommentarer:

  1. Hej Elisabeth og Therese. Det ser fint ud og jeg forstår, hvad billederne skal bruges til - og forskellen på de to mapper. Det, jeg stadig savner er, hvilke overvejelser, der ligger til grund for at I netop vælger at vise billeder af: følelser - tøj - aktiviteter. Overvejelser over jeres definitionsmagt og med hvilke didaktiske begrundelser, I vælger som I gør.

    SvarSlet