torsdag den 25. oktober 2012

Sex og handicappede

Idag har der været temadag på skolen og udviklingshæmmede og sex.
Vi lære om hvorvidt de har ret til vejledning om sex, og onani, og at vi som pædagoger, skal hjælpe dem med en løsning.
Mennesker med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer skal tilbydes en særlig indsats.(serviceloven)

"vi har alle seksualitet uanset form og fysik" (sagt af Birthe Bonde til fordraget.)

Vi syntes begge dette har relevans for vores brugergruppe, som er udviklingshæmmede.

Birthe Bonde, fortalte os også at vi skal tilbyde brugerne  vejledning, og det er vigtigt vi siger fra hvis vi ikke magter pågaven, men vejledning og evt indkøb, samt give den følelsen af at de er attraktive. men det kan også være vi skal hjælpe den med rådgivning til brug af de forskellige raremedier de har indkøbt, eller hjælpe den med forberedelser til de aktiviteter de gerne vil.

Dette enme omkring handicappede og sex, er meget tabubelagt i det daglige, men hvorfor???

Her er nogle spørgsmål i meget gerne må give jeres mening på:

- Har de udviklingshæmmede ikke samme ret til at være seksuelle som os andre??
- Skal vi som pædagoger ikke give dem den bedste støtte som muligt??
- Ville du personligt kunne rumme at skulle hjælpe???








Glæder os til at se jeres kommentere på dette indlæg:)

1 kommentar:

  1. Temadagen var utrolig spændende, jeg synes Birthe Bonde var virkelig underholdende under hele oplægget. jeg mener udviklingshæmmede har ret til at være seksuelle, men jeg vil personligt have svært ved at skulle hjælpe en udviklingshæmmede, med at kontakte en evt. prostitueret. jeg vil vælge og få hjælp af en kollega, på det pågældende sted. Jeg håber man som pædagog vil give den bedste støtte, som man kan give. Jeg vil sige at det er fra person til person, hvad man kan og ikke kan. Somsagt tror jeg ikke jeg ville kunne, men har aldrig været tæt på udviklingshæmmede, og ved ikke så meget inde for specialområdet. Ellers et super fint indlæg i har skrevet.

    Hilsen Pernille

    SvarSlet